Nintendo zit al op 50 miljoen verkochte Wii exemplaren wereldwijd. Gefeliciteerd alvast daarvoor
Nintendo, maar wie heeft daar een groot aandeel in gehad? Reggie Fils-Aime? Mario? Luigi dan? Nee,
het antwoord luidt: de retail.
http://retailnu.files.wordpress.com/2008/07/nintend0011.jpg
In tegenstelling tot het merendeel van de mensen (en de ‘nee’ ‘nee’ stickerverzamelaar), ben
ik wel verzot op folders. Elke week wanneer die gebundelde folders door de brievenbus komen, stort
ik mezelf erop als een dolle hond. Elektronica kranten genieten mijn voorkeur, vaak vergelijk ik
prijzen van producten zodat ik me kan oriënteren welke onderneming voor mij de beste prijs in het
verschiet heeft liggen. Maar nu kom ik dus op het volgende: wat zie ik altijd (spijtig genoeg) in de
zogenaamde elektronica krantjes? De Wii krijgt, al sinds de release op 8 december 2006, vaak
minimaal één hele pagina (voor de console/ accessoires/ games), waar de Xbox 360 en PlayStation 3
het samen met één pagina moeten doen. Met de rubriek handhelds is het meestal net zo gesteld. De
Nintendo DS ontvangt minstens 1 pagina, de PlayStation Portable mag ‘blij’ zijn met een halve.
Ik snap dit ook wel vanuit de retailgedachte: ‘De Nintendo platformen verkopen als warme broodjes,
als wij dit breed uitmeten dan zijn we verzekerd van klandizie.’ Met als gevolg dat de doorsnee
consument overal waar hij/ zij komt, omringt wordt met Nintendo producten. Dit zorgt vervolgens weer
voor het zogenaamde ‘sneeuwbaleffect’. De klant denkt: ‘hey, daar zie ik de Wii, ik heb er
veel over gehoord gelezen, laat ik mezelf er ook maar één cadeau doen.’ Denkt de consument dit
niet, dan zal hij/ zij wel overstag gaan bij het zien van de prijs…
De prijs is een heel ander verhaal (door middel van een goede penetratiestategie, wat Nintendo ook
kon veroorloven door de lowtech middelen in de Wii), dus daar ga ik verder niet op in. Wat ik wel
graag zou willen zien, is gelijke kansen voor alle platformen. De Wii verkoopt al, laat deze nu een
stap opzij doen voor tevens goede (dan niet betere) consoles, zoals de Xbox 360 en de PlayStation 3.
De eerste de beste retailer die 33,33% adverteert voor elke console krijgt van mij alvast een pluim.
Gelijke kansen, gelijke rechten, nietwaar? |